Középiskolásokat képeznek egy befogadóbb társadalomért

Lezárult a TÁMOP 5.4.5 képzési program

Sikeresen lezárult, s mind az öt célkitűzését megvalósította a TÁMOP 5.4.5 számú kiemelt projekt. Az Európai Unió által társfinanszírozott konstrukcióban két év alatt 40 képzést valósítottak meg, melyeken félezernél is többen vehettek részt. Fontos eredmény, hogy a projektben részt vevő középiskolák tananyaga fogyatékosügyi ismeretekkel bővül – ez a tudásanyag a fenntartási időszak végéig, azaz további három évig még biztosan elérhető lesz az intézményekben. 

Minden célkitűzését maradéktalanul teljesítette az FSZK Közhasznú Nonprofit Kft és a Kézenfogva Alapítvány konzorciuma által megvalósított TÁMOP 5.4.5 kiemelt projekt. Nagyon büszkék vagyunk az eredményekre és bízunk benne, hogy lehetőségünk lesz a munka folytatására. A projektben résztvevők elhivatott munkája rengeteg ember számára tette érthetővé a fogyatékos emberek iránti társadalmi befogadás fontosságát. Sikerült tovább növelnünk a kapcsolódó képzések oktatói számát, ráadásul új, mindeddig hiányzó szakterületek is megjelentek az oktatási anyagban, s mára már felkészített oktatók állnak rendelkezésre e területeken is. A centralizált képzések eredményeképpen olyan speciális szakterületeken is sikereket értünk el, amelyeknek országosan csak kisebb célcsoportja van, ám fontosságuk kimagasló – mondta el Szentkatolnay Miklós projektvezető, a projekt zárórendezvénye alkalmával tartott előadásában.

A 155 oktatót foglalkoztató képzéseken a 422 résztvevő szakmai ismereteiket bővíthette a fogyatékosságok különböző területein. Elsajátíthatták a könnyen érthető kommunikációt, feliratozást, a siketvak személyek kommunikációját segítő módszereket, autizmussal élő személyek segítését, fejlődésükben súlyosan akadályozott személyek kommunikációs megsegítését. A résztvevő vezetők pedig esélyegyenlőségi ismereteiket bővíthették. A képzések során esélyegyenlőségi és kommunikációs szakértőket is képzett a projektvezető FSZK. A szabályosan akkreditált képzések továbbra is rendelkezésre állnak, s az FSZK reméli, hogy a jövőben sokak számára lesz vonzó, hogy kompetenciáikat e szakterületekkel bővítsék.

Az FSZK szakembereinek régi álma, hogy a középiskolai diákokat is megszólíthassa üzeneteivel. Ennek érdekében speciálisan a fiatalok számára kifejlesztett módszertan segítségével mutatták be a fogyatékosságból eredő nehézségek leküzdésének lehetőségeit. A projekt keretében a középiskolások többek között az akadálymentesség és egyetemes tervezés, az egyenlő esélyű kommunikáció, valamint az egyenlő esélyű kulturális és sporttevékenység területén szerezhettek ismereteket.

Az intézményi férőhely kiváltást végző intézmények támogatása is nagy intenzitással zajlott a projekt során, melynek keretében mentorhálózatot hozott létre és működtetett az FSZK. A képzett mentorok a több száz fogyatékos személy számára lakhatást és fejlesztést biztosító állami intézményeket segíti abban, hogy legfeljebb pártucat férőhelyes, a társadalomba való beilleszkedést hatékonyan segítő, ugyanakkor hatékony fejlesztést, valamint a személyes életteret is lehetővé tevő lakóotthonokká alakuljanak. Ennek során stratégiai-szakmai, szervezet-átalakítási mentoringot, vezetői coachingot, és szakmai szupervíziót kaptak a kiváltás első szakaszában résztvevő intézmények. A harmincéves fejlesztés első hároméves szakasza pedig lassan lezárul, amiben a projekt során kiképzett mentoroknak hatalmas szerepük van – tette még hozzá a projektvezető.

További információ:
www.fszk.hu