Dobbantó programról
A Dobbantó program közvetlen célja egy olyan szakiskolai előkészítő 9. évfolyami program kialakítása és megvalósítása, amely a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető, tartós és súlyos rendellenességével küzdő SNI tanulók számára biztosít olyan egyéni ütemterven alapuló képzést, amely felkészíti őket a többségi oktatásban és képzésben való részvételre, a sikeres továbbhaladásra.
A program közvetett célja, hogy a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő, az iskolarendszerű oktatásban lemaradó, vagy a rendszerből már kisodródott 15-25 éves fiatalok számára a szakiskolai képzés bázisán az oktatás vagy a munka világába visszavezető, a sikeres egyéni életút megtalálásához eljuttató lehetőséget biztosítson.
A program vezetője
A programban résztvevő iskolák
- Budai-Városkapu Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
- Szász Márton Általános Iskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
- Göllesz Viktor Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium
- Martin János Szakképző Iskola
- Éltes Mátyás Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Gyermekotthon, Kollégium és Pedagógiai Szakszolgálat
- „Esély Pedagógiai Központ” Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat, Nevelési Tanácsadó, Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság
- Harruckern János Közoktatási Intézmény
- Kiskunfélegyházi Középiskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola és Kollégium Kossuth Lajos Tagintézménye
- Kecskeméti Műszaki Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium
- Szolnoki Szolgáltatási Szakközép- és Szakiskola
- Öveges József Gyakorló Középiskola és Szakiskola
- Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola
- Addetur Alapítványi Gimnázium és Szakképző Iskola
- Esély Kövessi Erzsébet Szakképző Iskola
- VM Közép-Magyarországi Agrár-Szakképző Központ Bercsényi Miklós Élelmiszeripari Szakképző Iskola, Kollégium és VM Gyakorlóiskola
A programot megalapozó anyagok
A Dobbantó projekt indulása idején, 2008-2009 elején jelölték ki a Dobbantóban dolgozó szakértők azokat a fő pontokat, amelyek a továbbiakban megalapozták a program tartalmának kialakítását és az iskolákkal való együttműködést. Ezek a dokumentumok meghatározóak voltak, ugyanakkor a megvalósítás tapasztalatai alapján bizonyos hangsúlyok erőteljesebbek lettek, mások kevésbé tűntek lényegesnek. A módosulások, változások a Dobbantó záró kiadványában érhetők tetten.
A koncepció áttekintést nyújt egyrészt a program keretében fejlesztendő kompetenciákról, illetve azokról a modulárisan felépített tartalmakról, amelyek közvetítése révén megvalósul ez a kompetenciafejlesztés. A koncepció részletesen ismerteti azt, hogy miként valósulhat meg a munka világára történő pedagógiai felkészítés, a pedagógiai gyakorlat egyénre szabottsága, továbbá kitér arra is, hogy miként teremthető meg a pedagógiai elvek szerves beépülése az intézmények gyakorlatába. A koncepció felvázolja a program sikeréhez nélkülözhetetlen intézményfejlesztés és vezetési gyakorlat sajátosságait, továbbá a diáktámogatás rendszerét és módszereit.
A Dobbantó program abban szeretné segíteni a nyertes iskolákat, hogy olyan pedagógiai kultúrát sikerüljön az intézményben kialakítani, illetve megerősíteni, amely képes a korábbi tanulmányaik során lemorzsolódott diákokat megtalálni, a számos iskolai kudarcuk ellenére hozzásegíteni őket egy eredményesebb életpálya-építéshez. Ez különböző fejlesztési utakon keresztül valósítható meg, melyek közül az iskolának kell kiválasztania a számára leginkább járhatót. Az alábbi dokumentum azt mutatja be, hogy a program megvalósításához milyen iskolafejlesztési lépések szükségesek, s miként célszerű megtervezni a fejlesztés folyamatát.
- A Dobbantó program tanulásszervezési keretei
- A Dobbantóban fejlesztendő kompetenciák
- Kompetenciakártyák
Munkacsoportok
A Dobbantó program munkáját a tartalomfejlesztéstől a diákok nevelési problémáinak kezelésén át az intézményfejlesztésig öt különböző munkacsoport segíti:
- Diáktámogató munkacsoport
- Tartalomfejlesztő munkacsoport
- „Híd a munka világába” munkacsoport
- Intézményesítő munkacsoport
- Iskolafejlesztő munkacsoport
Mentorok
- Dr. Arany Erzsébet
- Ádám Zsuzsanna
- Bicsákné Némethy Terézia
- Bíróné Balog Vilma
- Drinóczky Viktória
- Földiné Koczor Tünde
- Illés Gabriella
- Lászlóné Falusi Mónika
- Makai Katalin
- Mészárosné C. Szabó Edit
- Nádas Mária
- Szabó Róza
- Szívós Józsefné
Educoachok
- Dr. Bencz Zoltán
- Hargittai Emese
- Herczeg Tibor
- Dr. Horváth Aliz
- Kaiser János
- Naderi Mitko
- Pressing Csaba
- Ramecz Anita
- Rehák Judit
- Szendi Diána
- Wencz Miklós