FSZK Hírlevél – 2014. január
Educatio Kiállítás – FSZK újratöltve…
Társaságunk immár második alkalommal vehetett részt az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. meghívásából az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon, amelyet 2014. január 16-18. között a Papp László Budapest Sportarénában rendeztek meg. Célunk idén is az érzékenyítés mellett az volt, hogy informáljuk egyrészt a fogyatékos hallgatókat a tanulásukhoz igényelhető lehetőségekről, szolgáltatásokról, másrészt a nem fogyatékos hallgatókat arról, hogyan tudják megkönnyíteni fogyatékos társaik tanulmányait, olyan könnyen elsajátítható szolgáltatások nyújtásával, amelyekkel kiegészíthetik az ösztöndíjukat is.
Ezért az idei börzére az FSZK főként olyan eszközökkel készült, amelyek fogyatékos tanulók tanulását tudják nagymértékben segíteni, mint például a Szájról olvasó szoftver, a fejegér, a dombornyomtató és az olvasó szkenner, illetve számos olyan képzésről is információt kaphattak a Társaságunk standjához betérők, amelyek szintén a közép- illetve felsőoktatásban résztvevő fogyatékos hallgatókat segíthetik a tanulásban (feliratozó képzés, jegyzetelő képzés, könnyen érthető kommunikáció képzés, mindenki számára elérhető rendezvények szervezése képzés). Képzéseinkről Ön is bővebben tájékozódhat honlapunkon: http://fszk.hu/category/kepzes/ .
Dán – Magyar Konferencia és Műhelymunka
„A teljes értékű, önálló élet – értékteremtő munkavégzés”
A Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Közép-Dánia Régió együttműködése egy újabb állomásához érkezett. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Foglakozási Rehabilitációs Főosztálya, az FSZK Nonprofit Kft. és a Közép-Dánia Régió együttműködésében megvalósuló, „A teljes értékű, önálló élet – értékteremtő munkavégzés” című kétnapos Dán – Magyar Konferencia és Műhelymunka, 2013. december 9- 10-én a FSZK Nonprofit Kft-ben kerül megrendezésre.
A rendezvény célja, hogy a meghívott dán és magyar résztvevők között meginduljon a párbeszéd. A közös gondolkodás, tapasztalatcsere, pedig reményeink szerint elvezet a közös projektek, projekt ötletek megfogalmazásához. A tapasztalatcsere a hazai szakemberek számára kiváló lehetőséget biztosít arra, hogy első kézből szerezzenek ismereteket a megváltozott munkaképességű emberek társadalmi beilleszkedését és értékteremtő munkavégzését elősegítő dán modellről.
A konferencia keretében a szakemberek megismerkedhettek a dán ellátási modell elemeivel, a finanszírozási alapelvekkel a gyógyászati segédeszközökkel való ellátás és kölcsönzés rendszerével, a lakhatási és személyes segítségnyújtási formákkal, valamint közvetlenül a szakképzés és hozzá kapcsolódó foglalkoztatás modelljével. Előadásokat hallgathattak meg a Dániában már több évtizede sikeresen zajló – hazánkban épp most megkezdett folyamat a – bentlakásos intézmények kiváltási programjának részleteiről.
A program keretében Kogon Mihály a MEREK igazgatója beszámolt a már többéves múltra visszatekintő sikeres dán – magyar együttműködésről.
A kétnapos rendezvény zárásaként az EMMI érintett szakterületekért felelős vezetői, valamint a dán partner és az FSZK ügyvezetése részvételével panelbeszélgetésre került sor. Ennek keretében beszélgetést kezdeményeztünk a két napos konferencia lehetséges kimeneteiről, a dán-magyar partnerség továbbviteléről, a hazai és nemzetközi fejlesztési lehetőségek kialakításáról a következő fejlesztési időszak tükrében.
Hazai Támogatások Programirodája
Pályázati felhívások
2013. december 23-án meghirdetésre került Autizmus-specifikus nevelés és oktatás támogatása III. (kód: 41331) című pályázati programunk. Integráló intézmények pályázhatnak mentorálási tevékenységre, eszközbeszerzésre, képzésen való részvételre. A részletes feltételeket a Pályázati felhívás és a Pályázati útmutató tartalmazza. A beadási határidő: 2013. január 31. A pályázati dosszié honlapunkon elérhető: http://fszk.hu/41331-kodszamu-palyazati-felhivas/.
2013. december 30-án hirdette meg Társaságunk a Fogyatékossággal élő személyek számára bentlakásos, vagy lakóotthoni ellátást nyújtó nem állami, nem egyházi szervezetek egyszeri kiegészítő támogatása című pályázatát, melyre 2014. január 30-ig lehet pályázni. Részletek itt találhatók: http://fszk.hu/41393-kodszamu-palyazati-felhivas-2/
Nyolc Pont Projektiroda
Bázisintézményi tájékoztató nap és autizmus specifikus szakértő képzés a Nyolc Pont kiemelt projektben
A Nyolc Pont projektiroda január 16-án, csütörtökön tartotta bázisintézményi alprogramjának tájékoztató napját, mely a TÁMOP-5.4.11-12/1-2012-0001 „Nyolc Pont – Az autista személyek ellátórendszerének országos szintű, komplex innovációja szakmai tanácsadó hálózat és koordinációs központ kialakításával” című projekt megvalósítása kapcsán került megrendezésre. A rendezvénynek az FSZK épülete adott otthont. A projekt munkatársai előadásaikban tájékoztatták az alprogramba sikerrel jelentkező intézmények megjelent képviselőit a megvalósítás részleteiről.
Az információs napon a programba kiválasztott intézmények vettek részt. Farkas Edit ügyvezető igazgató köszöntése után Mahlerné Köfner Anikó szakmai vezető ismertette a projektet, majd sor került a program bemutatására. Magdu Anita témavezető a bázisintézményi alprogramról tájékoztatott, melynek fő célja a foglalkoztatásra felkészítő és azt támogató széleskörű és többszintű ellátórendszer szakmai támogatása, bázisintézmények fejlesztése, jó gyakorlatok terjesztése. Ezen belül a program két fontos elemét mutattuk be részletesen: Farkas Gyöngyi szakmai koordinátor az autizmus-specifikus követelményrendszerekről, míg Balázs Éva, kutató az akciókutatásról beszélt előadásában. A programon résztvevők tájékoztatást kaptak Horvát Kriszta projektvezetőtől az együttműködés további feltételeiről.
A Nyolc Pont projektben szakértői munkacsoportban 2013. november végén megkezdődött a 220 órás autizmus-specifikus szakértőképzés képzési tartalmának kidolgozása, mely várhatóan január végére készül el. Közben megjelent a képzéshez tartozó jelentkezési felhívás is, melyre nyolcvan, az autizmus ellátásban tapasztalattal rendelkező szakember adta be pályázatát. A jelentkezések értékelése jelenleg is folyik, a képzés várhatóan 2014. február végén, március elején indul.
RÉV Projektiroda
Újabb műhely kezdi meg működését a RÉV projekt keretében
2013. december végén aláírásra került a „TÁMOP-5.3.8-11/A1-2012-0001 azonosítószámú projekt keretében egységes országos szakmai monitoring rendszer módszertani és dokumentációs hátterének elméleti kidolgozása, valamint a foglalkozási rehabilitáció szereplői által nyújtott humánszolgáltatási tevékenység helyszíni vizsgálata” tárgyú szerződés, mellyel egyidejűleg Szakmai Monitoring Műhely kezdte meg munkáját.
Az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. – mint a közbeszerzési eljárásban nyertes vállalkozó – feladata az alternatív munkaerő-piaci szervezetek által nyújtott szolgáltatások és az akkreditált foglalkoztatók rehabilitációs tevékenységének helyszíni, szakmai szempontú monitorozása, majd az erre épülő átfogó jelentés elkészítése.
Akkreditált foglalkoztató szervezetek elérhetőségei
Elérhetővé vált az Országos Munkaerő-piaci Szolgáltató és Szakmai Támogató Hálózat akkreditált foglalkoztató tagjainak elérhetősége.
>>> A szervezetek elérhetőségéhez kattintson ide!<<<
II. Országos Hálózati Találkozó
2014. január 30-án kerül megrendezésre az Országos Munkaerő-piaci Szolgáltató és Szakmai Támogató Hálózat soron következő Országos Hálózati Találkozója. A rendezvény fókuszába a nyílt piaci foglalkoztatók, a TMSZK szakmai fejlesztései, az akkreditált foglalkoztatók és az alternatív munkaerő-piaci szolgáltatók együttműködési lehetőségeit állítjuk. Szeretettel várunk minden kedves meghívottat!
Elindult a RÉV projekt kommunikációs kampánya
http://revprojekt.hu/hu/rev-projekt/galeria/kampanyok
Keressen minket a Facebookon!
https://www.facebook.com/pages/R%C3%89V/1439719742908856
Felnőttképzési Csoport
Az előző hírlevelünkben beszámoltunk a 2013-as év számszerű eredményeiről a lebonyolított képzések tekintetében. Most szeretnénk megosztani néhány véleményt a képzésekről.
A képzőről:
Tovább erősíti a Képzőt az elektronikus elérhetőségek megerősítése és továbbfejlesztése. A Tudástáron elérhető anyagokat minden résztvevő pozitívan értékelte és üdvözölte.
Láthatóan a legnagyobb megelégedést a helyszínek tekintetében a kihelyezett képzések érték el. Sok oktatói felkészítő képzésünkben jelent meg a kérés, a képzések vidéken való megtartására. A továbbiakban is törekednünk kell a kihelyezett képzések megvalósítására, figyelembe véve, és mérlegelve a képzési költségek megnövekedését a vidéki helyszínen való megvalósítás során.
A konkrét tananyagok fejlesztésére vonatkozó javaslatokat a Felnőttképzési Csoport összegzi és a képzések szakmai vezetői/oktató felé eljuttatja a továbbfejlesztés érdekében.
Oktatóinkról egy – egy képzés tekintetében:
Könnyen érthető kommunikáció
- Az előadók szívvel-lélekkel, nagy szakmai felkészültséggel végezték feladatukat.
- Nagyon jó volt, hogy részt vett a tapasztalati szakértő is, sok jó példát láttunk, rávilágított a KÉK fontosságára
Fejlődésmenetükben súlyosan akadályozott (FSA) személyek kommunikációs szakembere
- Az oktatók nagyon magas szakmai tudással rendelkeznek. Az előadásuk érdekes és érthető volt, folyamatosan fenn tudta tartani a figyelmet.
- Mindenki gyakorlati szakember, ami miatt a képzés még érdekesebb lett. A saját csoportunkban lévő gyerekekről is beszélgethettünk, ez nagyon életszerűvé, hasznossá tette az elméleti ismereteket
- A könyvben lévő felmérések hatalmas segítséget nyújtanak majd a későbbi munkánkhoz. Olyan tanácsokat kaptam egy konkrét gyerek fejlesztésével kapcsolatban, ami elindíthat egy új fejlesztést
Szerzetten siketvak személyek kommunikációs segítője
- Az előadó felkészültsége, átadási technikája, türelmessége. Nagyon sok fontos információhoz jutottam ez által. Nagyon tetszetek a gyakorlatok. Ha lesz rá időm és módom nagyon szívesen veszek részt ilyen tartalmas és jó képzésen bármikor.
- Rendkívül felkészült,minden hasznos információval rendelkezik és ezeket az információkat megfelelően tudja közvetíteni a hallgatók számára .A gyakorlati életből hozott hasznos példák igen szemléltetőek voltak számunkra.
- Átélhettük a túlsó oldalt. A gyakorlatok, amik révén nem pusztán elméleti tudást kaptunk, hanem valódi érzékenyítés történt.
- Élőben kipróbálhattuk a már megszerzett tudásunkat. Azáltal,hogy egy siketvak személy eljött hozzánk és önbizalmunkat nagyban növelte.
- Megtapasztaltam a gyakorlatok során, siketvak személy helyzetét. Átéltem a mindennapi gondjaikat. Ezek után a velük való kommunikációt figyelmesebben és most már bátrabban történik,ha ilyen helyzet áll elő.
A rehabilitációt, fejlesztést és tanácsadást megalapozó vizsgálatok és a beavatkozás gyakorlata a pedagógiai munkában
- Az oktatók magas szintű szakmai felkészültséggel rendelkeznek. az új kutatási eredményeket is magába foglaló ismeretanyagot a lehető legrugalmasabban igazították a hallgatói igényekhez.
- A szakma nagyjaitól kaptam meg a legkorszerűbb ismereteket.
- Az oktatók szaktudása és rengeteg gyakorlati élmény, amelyeket megosztottak velünk.
Köszönjük oktatóinknak elhivatott munkájukat, melynek köszönhetjük a képzéseink iránt mutatott pozitív véleményeket!
Képzésfejlesztőink és oktatóink a teljesség igénye nélkül
Nemzetközi Csoport
Konferencia a korai iskolaelhagyásról Debrecenben – A QALL – Végzettséget mindenkinek! projekt második regionális rendezvénye
„Maradj az iskolában! Segítünk!” címmel 2014. január 29-én, szerdán a korai iskolaelhagyás megelőzése céljából a Tempus Közalapítvány konferenciát szervez Debrecenben, regisztrálni a honlapon lehet. A konferencia célja a korai iskolaelhagyás megelőzése, kapcsolati háló kialakítása a különböző szférák képviselői között a régióban, jó gyakorlatok bemutatása és a működő megoldások terjesztése. Az esemény az Észak-Alföld régió megyei koordinátor munkatársaival együttműködésben valósul meg.
A témában rendezett első konferenciára 2013. november 28-án került sor Székesfehérváron, anyagai itt érhetőek el. A további öt régiós rendezvény várható programjának rövid leírása hamarosan elérhető lesz a Tempus Közalapítvány honlapján a qall.tka.hu >> Regionális konferenciák menüpontban.
A projekt keretében kutatási, elemzési tevékenység is folyik. Nemrégiben két munkával bővült a korai iskolaelhagyás témáját különböző aspektusokból megvilágító tanulmány-gyűjtemény: a pályaorientáció, illetve a szektorközi együttműködések és a kisgyermekkori nevelés szerepéről szóló írásokat és a további kutatási eredményeket bemutató dokumentumokat itt tekinthetik meg.